Mooie en interessante en informatieve tocht door parken en langs plassen.
Mooi weer voor een tocht maar helaas bij de start van de tocht stond er een straffe noordoostelijke wind die mede door het schuil gaan van de zon achter wolken, zorgde voor een wat ongemakkelijk en fris begin voor de berijders van de 8 scootmobielen die om 11:00 uur startklaar stonden bij de Radius vestiging ’t Trefpunt aan het Professorenpad in Leiden. Door de warme begroeting van Jolanda en een bakje warme koffie was de sfeer al direct ontdooid en de kou, opgedaan tijdens de aanrijroute naar het startpunt, snel vergeten.
Na de start met de 8 scootmobielen en begeleid door 4 vrijwilligers reden we naar de Kanaalweg en gingen daar de brug over. Althans dat was de bedoeling maar een jachtje kreeg daar voorrang en zo stonden we tegen een verticaal brugdeel aan te kijken. Na dit oponthoud reden we langs het kanaal naar park De Bult en vervolgens door de wijk Roomburg naar het Matilopark. Dit park gebouwd als een Romeinse replica van een “castellum” uit de eerste eeuwen van onze jaartelling, is altijd leuk om te bezoeken. Over de oeroude grensweg de Limes, reden we naar de Besjeslaan en dan langs park De Bult en de spoorlijn naar park Cronesteijn. Via een pad door het park reden we langs een reigerkolonie en daarna weer langs het kanaal naar de Vlietweg. Net voor de brug naar Voorschoten gingen we Vlietland binnen. Even verder reden we het gebied binnen waar druk wordt gewerkt aan het realiseren van de Rijnlandroute die uiteindelijk de A44 en de A4 gaat verbinden. Bij de locatie van de werkzaamheden staat het Informatiecentrum Rijnlandroute waar zich nog twee deelnemers bij ons aansloten
Enkele dagen per week is het informatiepunt te bezoeken en gemiddeld maken daar 50 personen per dag gebruik van. Op donderdag zijn alleen groepen welkom. We waren daar dus deze dag welkom om kennis te maken met de opzet van dit gigantische project. Alle scootmobielen konden een plaatsje vinden in de zaal waar de presentatie werd gegeven. We kregen als gasten een kop koffie of thee en daarna werd een presentatie gegeven over de plannen en uitvoering van deze omvangrijke werkzaamheden die pas eind 2022 klaar zullen zijn. Voor de verbinding tussen de 2 snelwegen worden onder meer twee tunnels van 2,4 km geboord. Verder komen er nog twee stukken met een verdiepte ligging van de weg. Aan de hand van een aantal video en computerpresentaties, waarvan enkele virtueel, kregen we een redelijk goed beeld hoe het er in de toekomst uit gaat zien. Indrukwekkend was een schaalmodel van de 100 meterlange boor die voor het boren van de tunnels gebruikt gaat worden en die begin juli aan de slag gaat om per dag 15 meter grond te verwijderen en langzaam afzakt naar 35 meter onder het maaiveld. Ook het overzicht aan alle aan- en afvoerwegen en fietspaden was indrukwekkend.
Na deze presentatie vertrokken we voor een tocht door Vlietland en langs de Starrevaartplas. We genoten van het frisse lentegroen en de bloemen in de bermen en mooie vergezichten over de plassen. Inmiddels was de zon weer gaan schijnen en met de wind in de rug was het heerlijk om buiten te zijn.
Na de Starrevaartplas staken we het kanaal over en via de Kniplaan reden we naar de Veurseweg in Voorschoten. Wat verderop reden we ons vast in verband met wegwerkzaamheden. We dachten slim te zijn om via een smalle opening in de afsluitingen een sluiproute te zoeken over een onverhard pad. Helaas ook dat liep dood. Er zat niets anders op dan maar weer terug te keren en een andere oplossing te zoeken. Dat lukte en zonder verdere beperkingen reden we via een zigzag koers door een deel van Voorschoten waar je als passant niet zo vaak komt. We kwamen uit op de Leidseweg en gingen de brug van de Korte Vliet over om vervolgens over het fietspad langs het kanaal naar het Lammenschansplein te rijden. Op de Kanaalweg, kort voor het eindpunt van deze route, kreeg 1 van de scootmobielen last van een erg snel leeglopende accu maar uiteindelijk kon deze nog net op tijd ’t Trefpunt bereiken waar Jolanda al klaar stond om ons te begroeten en waar de accu kon worden opgeladen. Het aantal deelnemers was inmiddels aardig geslonken omdat een aantal de groep had verlaten om via de kortste weg huiswaarts te keren. De deelnemers waren unaniem in hun mening over deze 23 km lange route: Mooi, afwisselend, leuk en leerzaam.